Personal Developmentprogramma
Je blijven ontwikkelen is voor iedereen belangrijk. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor jou als medewerker. Het Personal Developmenttraject is gericht op het vergroten van de vaardigheden op het gebied van communicatie, samenwerking, klantgerichtheid en breder nog: je persoonlijke ontwikkeling binnen het kantoor. Er wordt niet alleen gewerkt aan het aanleren van gewenste vaardigheden, maar er wordt ook stil gestaan bij achterliggende drijfveren en aannames: hoe komt het dat ik doe wat ik doe?
Je kunt alleen de persoon worden die je besluit te zijn – Ralph Waldo Emerson
Voor wie / tijd
Werknemers die 1 tot 5 jaar ervaring hebben in de accountancy. Het programma bestaat uit een aantal voorbereidingsopdrachten, verwerkingsopdrachten, een module van 1,5 dag (met overnachting) en twee modules van een dag. Doorlooptijd: 1,5 jaar.
PE-uren/punten
21
Opbouw programma
Module 1
Ik en mijzelf
Je krijgt zicht op je eigen bewuste en onbewuste gedrag m.b.v. het analyse-instrument het Structogram®. In een aantal buitenoefeningen krijg je zich op je eigen patronen. Waar ligt je kracht, waar schiet je door en wat is je zwakte? Het begin van je persoonlijke krachtenveld.
Module 2
Ik en de ander
Je leert je persoonlijke (voor)oordelen over anderen herkennen en je leert persoonlijkheidsstructuren bij de klant of een collega herkennen. Hiermee ontwikkel je mensenkennis. Hoe creëer je constructieve samenwerkingsrelaties? Als ik mijn gedrag verander zal die ander anders reageren? Je oefent met eigen cases nieuw gedrag.
Module 3
Ik en de organisatie
We bespreken wat je eigen organisatie aantrekkelijk maakt voor jou. Je leert met andere ogen naar je organisatie kijken. Welke kansen en mogelijkheden zijn er voor mij? Hoe kan ik de ontwikkeling van het kantoor beïnvloeden? Je leert de organisatiedoelen en strategie van de organisatie te vertalen naar je dagelijkse handelen in contact met de klanten. Je kunt aangeven waar jij vanuit jouw rol/positie je bijdragen kunt leveren, rekening houdend met je kwaliteiten.
Wist u dat OTV ook kan helpen met deze vraagstukken:
- Wat kunnen wij als directieteam doen zodat de organisatie klaar is voor de toekomst?
- We hebben twee afdelingen bij elkaar gevoegd: hoe kunnen we er één team van maken?
- We hebben medewerkers die een stap willen maken in hun persoonlijke ontwikkeling zodat ze op termijn kunnen doorgroeien, hoe krijgen we dat voor elkaar?
- Veel van onze leidinggevenden zijn goede specialisten in hun vak maar wat kunnen we ze bieden zodat ze ook hun rol als leidinggevende versterken?
- Hoe kunnen we samen met onze medewerkers de verandering vormgeven?